Tips Beli Wedding Gifts

Cuti sekolah sudah menjelang tiba..sepertimana jugak seperti tahun-tahun sebelumnya, cuti sekolah memang sangat sinonim dengan musim orang berkahwin. Sesetengah orang panggil ni musim dapat "surat saman". Masa ni jugaklah orang pening nak fikir, hadiah apa nak bagi kat pengantin kan?

Sebenarnya, ada tips yang korang boleh guna kalau nak beli hadiah wedding ni. Kat bawah ni aku listkan some of the tips based on my experience sebagai orang yang pernah terima wedding gifts dan orang yang selalu bagi hadiah kat orang:

1. Nak bagi duit ke nak bagi hadiah? Rule of thumb yang aku gunakan, kalau aku kenal pengantin tu, aku akan bagi hadiah supaya pengantin yang dapat guna. Kalau aku kenal parents/keluarga pengantin tu, aku akan bagi duit, supaya parents dia boleh guna. Kalau my cousin yang jadi pengantin, aku akan bagi both.


2. Beli hadiah yang pengantin boleh guna. Macam mana nak tau? Try to put yourself in their shoes and imagine, "kalau aku dapat hadiah ni, aku guna tak?" Barulah tak jadi kes hadiah kena recycle sebab tak digunakan.

3. Kalau korang keje as PR kat mana-mana company, tolonglah jangan bagi hadiah dari company tu, nampak sangat takde duit ok! Aku bagi tips ni sebab aku pernah terima hadiah kain batik belum berjahit penuh dengan logo company tu. Coincidently, masa adik aku kahwin, orang yang sama bagi hadiah set alat tulis kat adik aku, pun guna logo company tu jugak.. APAKAH??



4. If pengantin tu office mate, lebih elok kalau ramai-ramai kumpul duit pasal tu tanya straight forward, electrical stuffs apa yang diaorang nak..so takdelah pening pengantin kalau bukak-bukak wrapper, dapat rice cooker berjenis-jenis, sampai tak tau nak bikin apa sama itu rice cooker.

Masa aku kahwin dulu, alhamdulillah murah rezeki. Memang banyak stuffs yang aku dapat contohnya:


(a) dinner set, breakfast set, tea set, wine glass, gelas mamak, set cutlery, set periuk, set kuali, steamer, periuk deep fry.

(b) barang letrik plak, paling banyak aku dapat is rice cooker, pastu ada toaster, ada mixer, ada slow cooker


(c) barang-barang lain aku dapat, mangkuk tingkat (i loike, comel!!! ),tupperware , batik mahal, sampin, kain ela, album, frame gambar, tulisan Allah Muhammad, jam, buku keagamaan. Yang paling berguna, hadiah dari kakak aku - dapur gas.


Anyway, aku saja letak pics some of gifts yang aku dapat, bagi idea sikit korang nak beli apa. Tengokla, banyak yang dalam kotak lagi...and thank you kepada yang bagi hadiah...:)


-tengok tu, rice cooker yang belum pakai pun ada 3. Itu pun ada yang aku dah bagi kat mak aku and dah pakai sendiri-

-ini plak stok pinggan mangkuk yang belum habis guna lagi..-


-ada sambungan pinggan mangkuk lagi-

-cadar2 yang belum digunakan dan photo album. Aku dapt 8 cadar, jimat makcik takyah beli...-

No comments: