Tips nak dapat baby

Asyik cerita miscarriage je..tak bersemangat orang nak baca kan? So, aku cerita la plak apa yang aku dah usahakan untuk pregnant lagi. Kalau tak usaha, macam mana nak jadi takkan boleh datang bergolek sendiri kutt. Maybe ada usaha-usaha ni yang boleh ditry, maybe berjaya kat korang, lain orang lain caranya, kan? :D Yang penting jangan stop berusaha, ada orang amik masa bertahun-tahun try. Ada orang sebulan, dua bulan dah nampak hasil.

Urut badan

Dah banyak kali aku cite pasal urut-urut ni. In fact dua tempat aku pergi urut. Satu kat Spa Artiyana-cara moden tapi urut tradisional (cerita kat entry ni dan ni) dan jugak urut dengan bidan kampung kat Muar, Johor. Errr, kampung apa aku tak ingat. Alhamdulillah, dua-dua kata aku takde masalah nak pregnant, sebab ada denyut di pusat, cuma belum masanya lagi. Beza urutan? Yang kat spa artiyana tu lebih rileks, tapi aku trust kak gee tu sebab masa berurut first time ngan dia la, melekat second baby cuma tak panjang hayat. Yang dengan makcik tu, sakit jugaklah, tapi lega dia urut. Harga pun murah dari spa la ofcoz!! Hehehehe

Makan buah zuriat

First time aku diperkenalkan dengan buah zuriat ni masa berurut kat Muar tu. Buah zuriat ni memang keras, hanya ada di Mekah saja. Nak tau gambar dia, search jelah kat google tu. Ada banyak cara makan buah ni, aku try dua. Tak taulah yang mana satu menjadi.

Cara 1 - buang sabut dan buah zuriat dipotong dua. Makan mentah isinya (yang warna putih tu) beserta dengan surah-surah Al-Quran. Masudnya, tak boleh makan masa period, dimakan selepas 5 hari habis period sampai period berikutnya setiap hari sekali. Isteri je makan. Yang isi putih tu rasa kelapa, tapi punyalah KEEERRRAASSSSSS!!!! aku makan tak habis pun...

Cara 2 - buang sabut dan buah zuriat dipotong dua. Rebus buah zuriat sampai air tukar kaler jadi macam air teh. Haruslah diminum suami isteri sambil baca selawat. Boleh minum dengan gula. Yang ni aku try tapi encik suami tak suka, so pun half way buat. Mencik.

Maharani and Premium Beautiful

Seriously masa member aku promote PB ni, aku terhooked with the idea yang Maharani and PB ni dah banyak tolong perempuan untuk lebih mudah pregnant. Kalau setakat nak slim balik, memang takdenye aku nak beli PB!! Aku rasa PB korang tau kan, ala-ala korset, girdle tu. Tapi maharani ni satu keluaran Hai-O lebih kurang macam supplement la, elok untuk perempuan. Maharani tu murah je, yang mahal tu PB!!! Tapi oklah, long term investment...huhuhu

Supplement USANA

Dalam blog aku ni, aku pun dah banyak cite pasal USANA. And Ada range dia yang boleh diamalkan kalau nak pregnant, tak merbahaya pun, sebab dia ni supplement, bukan ubat

Tengok kalendar waktu subur

Kalau korang memang takde problem laki bini dengan kesuburan, cara paling mudah, free dan berkesan (insyaallah) is to know when is your waktu subur and pakatlah dengan suami untuk bersama-sama masa tu, insyaallah, kalau Kun Fa Ya Kun kataNya, maka jadilah baby.. :) Cuma yang si perempuan kena lebih tahu pasal diri sendiri (bila hari pertama datng period yang last, berapa hari cycle period). Boleh kira kalendar macam kat babycenter ni.

Ni cara-cara yang aku dah tryla, ada jugak yang pergi LPPKN, try makan biodex, blend sebiji kurma ngan susu kambing. Tapi aku tak buat perkara-perkara tu. Apa-apapun, macam aku tulis memula, orang berbeza-beza, Cubalah yang mana sesuai dengan kamu diiringi doa dan barulah bertawakkal. Insyaallah.

2 comments:

Angah said...

aku nak copy paste entry ko nih..sebab ada yg tanya aku camne nak peknen..errr satu soklan yang memang aku tak bleh nak jawab derrr..kalau tanya pasal BF boleh hehe..

aku setuju kena usaha sedaya mungkin kan..pastu tawakal.

Aida Manap said...

boleh je angah...eh, yg surah2 kena baca tu aku lupa nak tulis ek? nanti aku tulis dalam entry lain..insyaallah, ada usaha, ada hasilnya...:D