Part of my duty now is mengendalikan aduan yang ditujukan pada agensi/kementerian. I've been here for almost 4 mths, tp yg aidamanap nampak, bukan hanya pegawai aduan yang kene pegi kursus, pengadu yang nak buat aduan should go for a course too...ini aduan yang diterima dahla tak berasas, lepas tu maklumat yg diberikan rubbish...anak-anak kalau nak mengadu, please take all the matters below into consideration before u lodge any report...
- give full details of yourself. This part is vital sbb sometimes kementerian perlukan maklumat tambahan. Kalau dah lodge report (and tau benda tu betul) janganla takut plak. Dah buat aduan mestilah tau the outcome kan? Ini tak, guna nama Hj. S la, pelatih sekolah rendah la.. bab contact number plak, bagi nombor agensi yang diadu balik lak tu...atau nombor yg gerenti tipu.. [017-7707070 - korang rasa nak ke tepon nombor nih kalau pengadu tu bubuh nombor nih??]
- cerita in details what happened. Dapatkan nama pegawai yang terlibat, waktu kejadian, pukul berapa and so on...
- dapat information terlebih awal. As pengadu, buat homework awal dulu, cthnya kalau nak mengadu pasal hospital lembab layan org, check dulu doktor cukup ke idak atau ada doktor tapi xnak jumpa pesakit....ini belasah buat aduan doktor taknak jumpa pesakit, padahal doktor kat hospital tgh buar ward round...
Memangla aduan itu bagus untuk agensi/kementerian, tp aduan yang membina...bukan aduan yang susah org nak semak...ini bagi aduan, "pegawai kementerian makan rasuah sebab permohonan saya tak diluluskan...." apakah jenis aduan itu??
So anak-anak, fikirla sebelum buat aduan ye....
No comments:
Post a Comment