Puji Ada Maknakah???

Orang tua-tua dah banyak kali berpesan, "kalau kena marah selalu, bukan bermaksud orang tak sayang, kalau kena puji selalu bukan bermaksud bagus sangat..kalau kena marah, cepat-cepatlah betulkan kesalahan yang dibuat, kalau kena puji cepat-cepatlah merendah diri, takut terlebih mendongak, jatuh tersungkur, tak bangun-bangun terus!"

Ok tipu. Sebenarnya aku tak tau pun orang tua mana yang banyak cakap macam tu, sebab aku mereka-reka je dialog kat atas tu. Heh..tapi for sure memang aku pernah dengar orang tua berpesan, kengkadang orang yang memuji-muji kita tu sebenarnya nak menjatuhkan kita, jadi beringatla.

Jadi, bila hari ni dipuji, tidaklah hidung aku terkembang. Bukanlah jugak nak kata ada udang sebalik batu, tapi lebih baik berhati-hati dan berwaspada. Kutt bila dah lena diulit pujian, sekali kena sound sedas dua, tak boleh bangun aku kang!!

No comments: