Menu Sahur dan Berbuka 1 Ramadhan

Bulan Ramadhan yang dulu-dulu, aku suka baca blog orang yang bercerita pasal menu bersahur atau berbuka dia. Bukan apa, kengkadang kepala dah buntu nak masak/beli apa. Bila tengok menu orang, barulah teringin nak makan masakan yang sama, jadi takyah la susah payah nak fikir lagi.

Untuk sahur 1 Ramadhan, menu aku simple je :-
1. Ayam Masak Lemak (kentang mesti banyak)
2. Kobis Goreng diselangselikan dengan Lobak Merah

Lauk lemak tu aku dah masak awal, before tidur. Nasi pun camtu, aku masak awal, biarkan dia keep warm je. Esok pagi, kol 4.30pagi bangun, cuma masak sayur and kejut encik suami. Kol 4.45pagi, semua dah siap. Encik suami plak dah bagitau, sahur dia tak gemar minum air panas yang manis, nak air suam je. Lagi senang kerja aku.

Ini personal view aku, ada jugak orang bagitau aku, dah tinggal berdua tu, takyah bangun sahurla. Makan je kol 12 tengah malam tu, boleh sambung tidur. Aku plak memang dah dididik oleh mak ayah, mesti bangun sahur. Masa kat U je, liat sikit, takde orang kejutkan. Heheheh

Anyway, 1st day berjalan lancar. Hopefully hari-hari lain macam tu jugak. Insyaallah.

Okay, tambahan entry. Untuk memudahkan, aku cantum menu sahur and buka and fadhilat tarawih ikut hari, orait (macam ada orang kisah!!!!)

Jalan punyalah jam balik semalam!!! Ingatkan nak masak, tadi apa cara nak masak kalau kol 6.30petang baru kuar dari Putrajaya?? Nasib baik encik suami sampai awal, so dia sesiap beli lauk ngan nasi untuk buka (ye, sebab dia malas masak nasi...). Aku sampai rumah, kol 7.00 petang tengok semua dah siap terhidang...hiiii, sayang sama encik suami.. :D

Menu berbuka :
1. Kuih bengkang, agar-agar milo, agar-agar santan
2. Rendang ayam
3. Kari daging
4. Lauk lemak ayam sahur

Fadhilat Tarawih
Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

2 comments:

Angah said...

Ikut preference memasing la kan pasal buka dan sahur ni. Ada yang tak kisah panaskan lauk dan nasi. Ada yang kena masak fresh.

Aku plak panaskan lauk je, nasi tetap la masak baru untuk suami sbb aku sendiri sahur tak makan nasi.

slmt berpuasa Aida..

Aida Manap said...

nasib la laki kita ni tak byk cekadak kan angah? kalau antara syarat dia nak lauk fresh masa sahur, melalak aku kat situ jugak...

selamat berpuasa angah...