Showing posts with label Pregnancy. Show all posts
Showing posts with label Pregnancy. Show all posts

Check up 27 weeks

Hahah!!!! Kalau dah dasar pemalas tu, pemalas jugak la kan? Memula konon nak update everytime check up, sekali tu masa yang tak mengizinkan, hambik ko!!! Terus 27 minggu!!!

Alhamdulillah, aku masih boleh bertahan dan walaupun aku tak pernah mengandung sebelum ni, rasanya pregnancy aku yang kali ni (berdoa supaya lepas ni ada lagi la pengalaman mengandung lagi...) boleh dikatakan agak senang. Maybe baby ni dah tau, mak dia from bulan November onwards dah memang sibuk.

Anyhooo...last check aku, berat aku adalah sebanyak XX.2kg and katanya berat baby dalam perut adalah 1.2 kg. Sekali tu, check up masa 27 minggu tu, berat aku adalah cuma XX.4kg (yang xx tu masih angka yang sama ye..). Maknanya naik 200 gm sajalah!!! Dr. H pun agak surprised, siap risau kalau aku berdiet, tapi memang aku tak diet, cuma masa pregnant ni selera makan aku memang sedikit kurang. Aku still makan 3 kali cuma nasi tu memang ambil sikit je. Kudap-kudapan pun aku kurang. BTW, masa ni berat baby dah jadi 1.4kg. Maknanya kenaikan 200gm tu bukan aku yang punya, ahmad albab dalam perut yang punya!!!! Heheheheh...

Lepas ni nak cerita experience pergi antenatal class ngan breastfeeding class a.k.a. kelas penetekan. Gila la aku ni, entry dah tunggang terbalik dah...nasib la ye.

Mak bukan kedekut nak...mak cuba menjadi reasonable...

Bila difikir-fikirkan balik, mungkin betul orang kata hanya Yang Maha Esa je tau apa yang baik untuk kita, jadi janganlah berprasangka buruk, kan? Contohnya macam aku, baru sekarang la nampak jalan lurus terbentang luas di hadapan menuju cahaya yang bersinar-sinar di hujung jalan..Cheh, ayat berbunga-bunga!!!

Anyway, orang selalu cerita kalau nak dapat anak first, mak ayah akan over excited, beli macam-macam untuk baby kan? Kekadang tak important pun dibelinya. Dan alhamdulillah, aku tidak tergolong dalam kumpulan tu. Dan alhamdulillah jugak aku ni bukan orang yang branded conscious and so does encik suami.

Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya walaupun sekarang aku tengah carry my first child, tapi aku mengamalkan konsep, second hand pun takpe. Heh, kedekut kan aku? Nasib baik kakak aku ngan adik aku dah ada baby, so barang yang bulky-bulky tu semua aku pinjam diaorang punya, dari baby cot, stroller, car seat, kerusi makan baby, apa lagi..baju-baju baby pun aku pinjam diaorang. Bukan setakat baju baby, baju maternity pun aku pinjam kakak aku punya. Heh.

Walaupun macam tu, aku takdelah sangat kedekut, hokeh!!! Ada la benda-benda yang aku beli jugak, tapi my main concern adalah untuk masa depan anak aku. Alhamdulillah, aku dah amik polisi insurans for baby dari Prudential. Yang ni memang dia cover baby dari dalam perut lagi. And aku ngan encik suami jugak sebulat suara nak enroll dalam stem cell tu. Ala, yang dia amik darah baby from tali pusat, pastu simpan for future use tu...in case apa-apa dah boleh prepare.

Tapi lain orang lain pandangan kan? Kebetulan aku ni dah ada siblings yang dah beranak kecik. Katakan aku anak sulung, mengandung sulung, memang botak jugakla kepala aku agaknya. Huhuhu

Baby main nyorok-nyorok

Yepp..macam yang aku tulis kat previous entry, aku akhirnya berjaya jugak buat 3D scan. Di mana? Of coursela KPMC Kajang, sebab it's the cheapest and buka malam. Aku booked nak jumpa Dr. Anita at 8pm on Monday night aritu. Ingatkan kalau malam kira clearla hospital kan.

Rupanya hipotesis aku silap (cheh, mementang tengah course Qualitative Analysis..). Kiteorang sampai pukul 8.15 malam, tapi orang punyalah ramai nak jumpa Dr. Anita. Just imagine la, kalau malam, maka anak-anak yang tak berapa nak cukup umur pun ikutla sekali. Berlari sana sini, melompat sana sini, mak ayah boleh tengok je. Demn.

Pastu nak dijadikan cerita, aritu plak ada final bola sepak Malaysia vs Indonesia. Ok, aku tau kau nak tunjuk semangat Malaysia Boleh, tapi perlukah menjerit macam di mapley, sedangkan kau kat hospital. Bukan setakat lelaki, perempuan yang mengandung pun jerit2 sama. Tak paham aku!!!

Turn out, turn aku jumpa Dr. Anita adalah pada pukul 11 malam, 2nd last patient. Muka aku ngan encik suami dah serabai dah, sebab memang datang straight dari office. Pastu, dia godek-godek perut aku guna 2D scan memula, nampak la muka baby sesikit, tapi bila dia tukar 3D scan, tak nampak sangat sebab position baby tak sesuai, dia menyorok bawah placenta aku. And gender pun tak nampak sebab dia kepit rapat. Tapi kata Dr. Anita, 80% mungkin girl.

So, itulah cerita scan 3D aku, apa pun tak dapat, cd ka, gambar ka, siap aku cakap ngan encik suami, dah tak payah buat 3D scan la..aku sudah letih.. heh!!!

Yang penting semua sihat, alhamdulillah. Now kena focus with kelas QA plak. Anoher steps before digelar mahasiswi balik.. *excited*

Another reason to be thankful..

Diam tak diam, dah nak berkulat blog aku ni rupanya.Kena start mengarang balik ni, kalau tidak lari skil mengarang aku. Eh, ada ke?
Apa-apapun atas doa semua orang yang sayang kat aku, alhamdulillah kandungan aku dah nak masuk 27minggu..dah nak 7bulan tu!!
Insyaallah ari ni nak buat 3D scan. Harap-harap dah boleh tau gender..atuk, nyai, tok ngan tok wan dah tak sabar nak tau boy ke girl..

Swasta ATAU Kerajaan?

Aku ingatkan situasi nak pilih government or private ni occur masa aku nak sambung belajar dengan nak kerja je. Rupanya dah nak bersalin ni, timbul jugak pilihan nak ke government hospital or private hospital..

Personally, aku takde masalah dengan kedua-duanya. Kalau kat government hospital pun, aku still ada exttra benefits, contohnya dalam wad kelas satu due to my designation, cuma kat PPUM takdelah pakai kelas wad-wad ni. Aku jugak sebenarnya mampu ke private hospital sebab dari bujang aku dah covered by medical card and finance aku still ok.

Sebenarnya memang masa awal-awal mengandung ni, aku dah berniat untuk ke KPMC based on my friends experience yang katanya KPMC memang pakar dan harganya tak mahal, cuma aku takdelah ke KPMC Kajang, jauh...aku pilih KPMC Puchong, and my O&G specialist is Dr. Haizal. Cuma bila baby dah masuk 6 months ni, baru terfikir kalau ada complication dengan pregnancy aku, takut tak sempat nak ke KPMC Puchong je. The nearest hospital in my house area is PPUM. So, being me, aku pun listkanlah pro and cons with both hospitals :


PPUM

Pro

1. Dekat dengan rumah, 10-15 mins drive je.

2. Free, bawak Surat Jaminan (GL) je dari opis

3. PPUM is one of the hospital yang menggalakkan penyusuan ibu. High points for them!!!!

4. Doktor pakar ada, hospital well equipped, teaching hospital katakan

5. Service setakat ni ok, my family members never encounter any bad experience masa kat sini.

6. Location senang, kutt orang nak visit pun dah tau dah


Cons

1. Masa bersalin, tak boleh orang teman kat delivery room...waaa, encik suami, i want u to be there with me!!!!

2. Lepas bersalin je, kalau normal memang mak dah kena jaga baby dah, nasib kau la kalau baby menangis malam-malam..

3. Restricted visiting hours, biasala hospital kerajaan


KPMC Puchong

Pro

1. Dari check up, sampai deliver, awal2 dah attach dengan pakar O&G, yeay Doctor Haizal!!!

2. Layanan memang tip top la, walaupun awal-awal tu ada sedikit miscommunication dengan Nurse Aid dia, sekarang dah jadi member.

3. Abah nanti boleh masuk teman ibu dalam labour room...hihihi

4. Kalau tak larat, nurse jaga baby dulu sampai mak dah ok.

5. Boleh datang melawat sampai kol 10malam

6. In terms of pakar tu ada..tapi maybe tak well equipped, sebab ada je yang kena transfer balik ke hospital kerajaan jika ada complications.


Cons

1. Jauh sikit dari rumah, kalau tak jem 20 minit dah boleh sampai, kalau jem kat Puchong tu, adeehhhh, tak dapat dibayangkan bersalin dalam kereta... :(

2. Location sedikit secluded, memang susah nak cari la. Kitaorang awal-awal pun sesat

3. Of course la kosnya itu! Kalau bersalin normal, ok lagi sebab baru RM1,100 je, tu pun boleh bayar ansuran (macam kereta plak). Kalau ada complication, takut boleh sampai RM6k!!! Duit memanglah ada, tapi baik that amount simpan untuk sekolah baby nanti..


Dari list tu, memang dah jelas yang PPUM out-rank KPMC. So, discussion aku dengan encik suami, kami akan book jugak kat dua-dua hospital. Yerla, tak dapat dijangka kan? Kalau tetiba rasa nak bersalin sangat-sangat, at least boleh ke PPUM, tapi kalau masih boleh ditahan, maybe aku akan ke KPMC Puchong. Yang penting, kat KPMC, kalau tak jadi bersalin kat sana, duit akan dipulangkan semula. Alhamdulillah.. :D

Cerita 4-17 Minggu..sambungan

The previous entry aku dah rambling about check ups and morning sicknesses and what not, so this entry nak cerita benda lain pulak.

Changes in life
For this time around, once dah tau aku pregnant, encik suami terus dah tak bagi aku drive to work, he will be my chaffeaur until rasanya pregnancy aku ni dah stable. Early pregnancies pun dia yang masak, with me telling him what to do next, of course la kan!!! Kira dah lulus la masak, sup ayam ngan ayam masak kicap tu lepas dah.. :D same with house chores. Semua dia tak bagi aku buat. maybe after 2 failed pregnancies baru he realised yang kali ni kena extra manjakan aku kut..heh! Love you dear!!!!

Kat office pun aku yang nak secret-secret ni terpaksa bagitau boss aku masa early pregnancy sebab kebetulan masa tu ada big event and banyaklah meeting kat Putrajaya. Aku plak carless, tapi boss asyik tibai aku suruh pergi meeting. So, kenalah bagitau yang aku tak boleh bergerak banyak-banyak sangat awal-awal ni and luckily she understands. Thanx Puan!!!

Bila dah tau pregnant, automatically terus stop ambil cafein. Memula tu memang macam NOOOOO!!! Dah nama addicted to nescafe kan? But as time goes by, dah tak rasa apa pun..yeay!

To tell or not to tell
Pregnant kali ni pun aku taknak heboh-heboh sangat, except to our parent la. Itupun mak aku dah noticed sebab memang awal-awal tu aku lemau je. Yang siblings aku boleh notice sebab tetiba aku tak drive pergi office. My in laws plak, husband aku yang bagitau. Alhamdulillah, bila dah masuk 4 bulan, baru aku rasa dah selamat untuk cerita kat orang, moga-moga korang sama-sama doakan aku ye?

Advise doctor
Dr. H kalau ikutkan tak larang aku nak buat apa-apapun tapi dia cakap berhati-hati, meaning I still can drive, cook and what not kalau ikut dia la sebab according to him, dia tak percaya and tak pernah dengar pasal rahim tak kuat, rahim lemah semua nihla. Makan pun dia kata boleh makan apa saja except nenas. I still can take cafein tapi kena kurang, seminggu sekali camtu (but still, encik suami tak bagi jugak..huhuhu). Takpelah, dah encik suami nak manjakan saya, saya redha sahaja...hehehe

Cerita 4-17 Minggu

Since now dah takde diary and since I've treated this blog as my diary (walopon partly saja..heheh) makanya I will write my journey throughout this pregnancy as my own memorabilia.. :)


Confirm pregnant and check up.


Still remember the date and day. It was on 10th June 2011 (Friday). I was late for about 3 days. Dah tak senang duduk dah tapi refrain myself to buy the pregnancy test kit sebab rugilah, asyik mengkayakan diaorang je. Pregnantnya tak-tak jugak. Tapi me being me yang stubborn, balik tu beli jugak and alhamdulillah, 2 blue lines keluar :).


Esoknya straight to KPMC Puchong untuk mengconfirmkan pregnancy and terus jumpa O&G specialist kat situ, Dr. Haizal (will be known as Dr. H lepas ni..). After telling him my previous history, terus Dr. H buat ultrasound kat aku. Nampak macam kecik je dot dalam bulatan kecil. Dr. H being a professional bagitau dia tak berani nak cakap apa-apa sebab still baru, 4 weeks. Dia bagi aku duphaston (kena makan sebiji sehari) to help increase my hormones. Dr. H kata maybe previous pregnancies tak jadi sebab hormon kurang. Folic acid sendiri consume yang sendiri punya sebab stock melambak. Next check up adalah lagi 2 minggu.


Then, masa 6 weeks pun Dr. H still not giving any hope, but masa buat ultrasound, dah boleh nampak dot tu dah besar sikit. Masa 8 weeks, barulah for the first time dengar heartbeat baby and the dot dah macam small tadpole. Masyaallah, that was the beautiful sound aku pernah dengar sebab two pregnancies before this memang tak pernah dengar heartbeat. Alhamdulillah!!! Sangat rasa relieved sebab dah lepas critical time, 8 weeks tu. Next check up is in another 4 weeks time, instead of 2 minggu macam biasa.


Check up masa 13 weeks tu, lagi happy tengok the development of our baby. Masa buat ultrasound, we can see the head, two tiny hands and legs and baby tu dok swim dalam placenta!! Active sangat!! Mengeliat sana sini masa ultrasound tu. Masa ni baru Dr. H sudah confident tu inform yang insyaallah my EDD is on Feb 2012. Dr. H bagi choice nak continue check up at KPMC or at other hospitals. After brief discussion with encik suami, dia kata terus deliver nanti pun kat KPMC sebab dah yakin dengan Dr. H.


Still taking duphaston until 13 weeks. Folic Acid still continue sampai sekarang. Cuma obimin tak ambil sebab Dr. H bagitau kalau ambil pun macam tak guna sebab takut aku muntah-muntah.


Morning sickness, fatigue, kerap pegi toilet, alahan


For the first few weeks, masih boleh berlagak sebab tak morning sickness lagi, cuma letih teramat masa balik dari office. But masuk 7 weeks, mula start muntah-muntah tapi still bearable lagi. Yang kelakarnya, muntah aku ni mesti 2 kali sehari and rotate plak tu, selang sehari. Kalau hari ini dah muntah, esok tak muntah. Macam tuhla. Lawak kan? Tapi sekali muntah tu, keluar semua yang dimakan. Until 15 weeks, instead of naik, berat badan aku turun almost 3 kgs.


Selera makan memang outlah, kekadang pening nak makan apa. Nasi, sekejap ok, kejap muntah. Mamak food, memang out langsung, dari roti canai sampai la ke kari-kari, padahal dulu ok je terima. Masakan berminyak macam kat kedai tomyam tu pun out. Ikan, langsung tak pandang. Aku boleh telan ayam, daging, kambing (aiyooo karnivor betul anak aku ni nanti!!). Pastu asyik nak makan spageti je. Kalau bihun sup pun, yang chinese style, clear soup tu. Air plak, surprisingly, asyik nak sirap bandung je padahal dulu sirap bandung tu tak pandang langsung! Buah yang diperkenannya, buah betik. Bagus jugak. Senang nak membuang. Heh.

Pegi toilet berkali-kali yang paling aku tak tahan tu. Masa pregnant ni sebab banyak pantang larang, last-last aku stick to minum air masak je, cuma kerap ke toilet tu yang lemah tu. Especially malam, sampai terhoyong hayang la aku. Dalam sehari dekat lebih 10 kali la jugak ke toilet.

Alahan plak, betullah masa pregnant ni your sense of smelling tetiba sensitif. Aku langsung tak boleh bau orang menggoreng. Dari jauh dah macam , "Allah, busoknyerrrrr!!!" Aku cuba elakkan pergi tempat-tempat yang ada goreng-goreng ni, macam pasar malam ke kedai mamak ke. Jimat duit. Heh


TBC

Besarku Kerana Berisi

Sesungguhnya Allah SWT sangat pemurah kepada hambanya. Jangan sesekali kita beranggapan buruk terhadapNya, kerana kita sebagai manusia yang lemah tidak tahu perancangan Yang Maha Esa untuk kita. Seperti status beberapa kawan aku kat FB, "Allah SWT has three answer to our prayers : Yes, Not Now or I have better plans for you. There's never a NO. Masyaallah."

Dan kerana perancanganNya yang teratur tu jugaklah, alhamdulillah aku sekarang tengah 17 weeks pregnant setelah diuji dengan 2 kali keguguran.

Semoga kandungan aku yang ni selamat dan moga anak yang lahir menjadi anak yang soleh/solehah, insan yang berguna kepada agama, negara dan bangsa. Tak kisahlah, baby boy or girl. Yang penting baby sihat. Doakanlah aku dan kandunganku yang ni ye?

And Angah, ko memang cekaplah beb!! :D

Insyaallah, next year ada little one to join this family..alhamdulillah.. :D

Tambahan Tips Nak Dapatkan Anak

Aku baru notice, dalam post aku yg ni, aku lupa nak senaraikan surah-surah yang diajar oleh makcik tu masa makan buah zuriat. So, kat bawah ni adalah surah-surah yang perlu dibaca bersekali:

Al-Fatihah - 13 kali

Al-Ikhlas (Kul Huwallahu Ahad) - 3 kali

Al-Falaq (Kul A'uzubirobbil Falaq) - 3 kali

An-Naas (Kul A'uzubirobbin Naas) - 3 kali

Alam Nasyrah - 13 kali


Besides than that, bila korang dah ready untuk berbaby, korang kena make sure at least 3 months before nak pregnant tu, dah amik folic acid. Ala, kat farmasi banyak, macam-macam brand. Sebenarnya folic acid ni bukannya ubat kesuburan, tapi dia supplement yang boleh mengelakkan baby kena spina bifida nanti. Err, apa itu spina bifida, sila search di internet ye...

Tips nak dapat baby

Asyik cerita miscarriage je..tak bersemangat orang nak baca kan? So, aku cerita la plak apa yang aku dah usahakan untuk pregnant lagi. Kalau tak usaha, macam mana nak jadi takkan boleh datang bergolek sendiri kutt. Maybe ada usaha-usaha ni yang boleh ditry, maybe berjaya kat korang, lain orang lain caranya, kan? :D Yang penting jangan stop berusaha, ada orang amik masa bertahun-tahun try. Ada orang sebulan, dua bulan dah nampak hasil.

Urut badan

Dah banyak kali aku cite pasal urut-urut ni. In fact dua tempat aku pergi urut. Satu kat Spa Artiyana-cara moden tapi urut tradisional (cerita kat entry ni dan ni) dan jugak urut dengan bidan kampung kat Muar, Johor. Errr, kampung apa aku tak ingat. Alhamdulillah, dua-dua kata aku takde masalah nak pregnant, sebab ada denyut di pusat, cuma belum masanya lagi. Beza urutan? Yang kat spa artiyana tu lebih rileks, tapi aku trust kak gee tu sebab masa berurut first time ngan dia la, melekat second baby cuma tak panjang hayat. Yang dengan makcik tu, sakit jugaklah, tapi lega dia urut. Harga pun murah dari spa la ofcoz!! Hehehehe

Makan buah zuriat

First time aku diperkenalkan dengan buah zuriat ni masa berurut kat Muar tu. Buah zuriat ni memang keras, hanya ada di Mekah saja. Nak tau gambar dia, search jelah kat google tu. Ada banyak cara makan buah ni, aku try dua. Tak taulah yang mana satu menjadi.

Cara 1 - buang sabut dan buah zuriat dipotong dua. Makan mentah isinya (yang warna putih tu) beserta dengan surah-surah Al-Quran. Masudnya, tak boleh makan masa period, dimakan selepas 5 hari habis period sampai period berikutnya setiap hari sekali. Isteri je makan. Yang isi putih tu rasa kelapa, tapi punyalah KEEERRRAASSSSSS!!!! aku makan tak habis pun...

Cara 2 - buang sabut dan buah zuriat dipotong dua. Rebus buah zuriat sampai air tukar kaler jadi macam air teh. Haruslah diminum suami isteri sambil baca selawat. Boleh minum dengan gula. Yang ni aku try tapi encik suami tak suka, so pun half way buat. Mencik.

Maharani and Premium Beautiful

Seriously masa member aku promote PB ni, aku terhooked with the idea yang Maharani and PB ni dah banyak tolong perempuan untuk lebih mudah pregnant. Kalau setakat nak slim balik, memang takdenye aku nak beli PB!! Aku rasa PB korang tau kan, ala-ala korset, girdle tu. Tapi maharani ni satu keluaran Hai-O lebih kurang macam supplement la, elok untuk perempuan. Maharani tu murah je, yang mahal tu PB!!! Tapi oklah, long term investment...huhuhu

Supplement USANA

Dalam blog aku ni, aku pun dah banyak cite pasal USANA. And Ada range dia yang boleh diamalkan kalau nak pregnant, tak merbahaya pun, sebab dia ni supplement, bukan ubat

Tengok kalendar waktu subur

Kalau korang memang takde problem laki bini dengan kesuburan, cara paling mudah, free dan berkesan (insyaallah) is to know when is your waktu subur and pakatlah dengan suami untuk bersama-sama masa tu, insyaallah, kalau Kun Fa Ya Kun kataNya, maka jadilah baby.. :) Cuma yang si perempuan kena lebih tahu pasal diri sendiri (bila hari pertama datng period yang last, berapa hari cycle period). Boleh kira kalendar macam kat babycenter ni.

Ni cara-cara yang aku dah tryla, ada jugak yang pergi LPPKN, try makan biodex, blend sebiji kurma ngan susu kambing. Tapi aku tak buat perkara-perkara tu. Apa-apapun, macam aku tulis memula, orang berbeza-beza, Cubalah yang mana sesuai dengan kamu diiringi doa dan barulah bertawakkal. Insyaallah.

Sambungan Miscarriage Second Time

Nota

Seperti yang aku dah inform awal-awal, entry miscarriage ni bukanlah nak raih simpati orang. Lebih kepada personal note aku, apa yang aku boleh dan tak boleh buat kalau aku diberikan kesempatan pregnant lagi, insyaallah.



Selepas je aku check panty and ada spotting, aku snap picture, yerla as a proof kan. Tapi tak kuasalah aku nak post kat sini gambar tu! Kebetulan ayah aku fetch aku hari tu, terus telefon ayah aku suruh dia amik cepat sebab nak singgah ke klinik Lita Alis Bangi tu (another clinic yang aku tau ada ultrasound and dekat ngan office). Sampai sana je, as usual doctor buat ultrasound and seperti yang diagak, dia kata tak nampak apa-apa except kantung. By right bila dah 8 weeks, kau boleh dengar heartbeat baby and nampak cam tadpole dalam kantung tu, tapi yang ni empty. Aku terus suruh doctor buat referral letter sebab aku nak ke PPUM untuk buat transvaginal plak.



Balik je rumah, aku ngan encik suami terus ke ER PPUM. Sebab masa tu dah malam, tu pun kena tunggu lama. Kali ni doctor check katanya memang dah gugur tapi dia tak keluar habis lagi. Bagi mc pun 2 hari je. Katanya after 2 days, dah keluar. Masa ni jugak setiap kali check kat PPUM dah tak main ultrasound biasa dah, tapi kena cara transvaginal, masukkan alat kat dalam vayjayjay, sebab nak tengok rahim bukak ke tak.



Rupanya nan hado!! Gugur kali ni lagi teruk dari first time. Dah la sakit memang macam senggugut! Aku rasa cam nak cabut alat sulit aku tu tinggalkan. Pregnancy aku pulak tak keluar-keluar, dia dok bleeding je, nak tunggu keluar seketul daging/isi/tissue tu yang lama. Sampai aku ada cakap ngan encik suami, nak makan nenas biar keluar sendiri. Nasib baik tak makan, takut luka plak nanti. PPUM plak, dibaginya mc setakat 2 hari je, so jenuh aku kena datang untuk check confirm bebetul gugur and nak sambung mc. Pastu, takde plak disuggestnya buat d&c. Hmmm...macam-macam doctor aku jumpa, termasuklah doktor perempuan kasar dalam entry ni.

Masa ni jugak aku ada tanya salah sorang doktor kat ER yang attend aku tu kenapa aku still gugur kali kedua ni. And biasalah, jawapan standard doktor, kalau gugur masa 1st trimester tu normal, kecuali gugur tiga kali berturut-turut baru dia buat further check up, maybe ada masalah dengan ibu atau bapa atau dua-dua. Aku tanya jugak pasal injection yang konon-konon boleh kuatkan rahim tu. Doktor tu cakap, personally dia tak advise, sebab benda tu quite expensive, lagipun kalau nak gugur, inject pun dia gugur jugak. Memanglah aku tau benda tu, tapi aku tetap rasa guilty sebab tak dapat buat apa-apa untuk elakkan gugur. :(


Akhirnya, dah masuk 10 hari aku mc (bukan berehat, tapi tahan sakit), barulah daging/isi/tisu tu keluar habis. Masa tu barulah aku rasa lega. And kali ni emotional aku memang dah macam roller coaster dah, nasib baik mak ayah aku ada. Kalau aku dengan encik suami je, dah gaduh besar agaknya! Satu hari aku boleh terima hakikat yang aku gugur second time, esoknya aku boleh nangis melalak sebab sedih gila and as usual la, "why me????". Lusanya, aku akan sangat pissed off dengan encik suami sebab he never shed a tear, so aku assume dia suka aku miscarriage, tapi of course la tak, kan? Dia kenalah appear strong for me, kalau dah dedua melalak, apa cerita?



Aku sampai dah cakap ngan encik suami, "kalau macam ni, aida tak nak pregnant lagilah, kalau pregnant gugur je..." Sebabnya aku sangat kecewa sebab pregnant kali ni memang aku dah jaga sehabis baik dah. And lepas gugur, aku terus minum nescafe balik, konon dah malas nak berpantang.



Gugur kali kedua jugaklah mengubah aku. Dulu aku assume, everything will be ok...tapi now, tak lagi. Bila dah dua kali gugur ni, aku dah less opitimis in life. Apa yang berlaku, aku expect benda buruk dulu berlaku, baru benda baik.



Walau apapun, aku tetap redha dengan ujian ni. And somehow, it makes us stronger, me and encik suami. Aku tetap berpegang bahawa ujian Allah datang pada hambaNya yang disayangi. So, in a way Allah sayangkan aku dan encik suami, cuma maybe masa untuk kami berbaby tu belum sesuai..

Miscarriage Second Time

Selepas miscarriage 1st time, agak lambatlah jugak aku amik langkah-langkah nak mengandung balik. Maybe masa tu take for granted sebab belum setahun kahwin, so sabar-sabar jelah dulu kan? Sehinggalah aku dengar kebaikan berurut, seperti yang aku dah cerita dalam entry ni, barulah aku start nak rasa pregnant again.



And alhamdulillah, my prayers were answered. Aku confirm pregnant masa 22 April 2010, kalau tak silap aku la. Itupun risau sebab memang period aku dah lewat almost 5 hari. Kan ke period aku ni regular, tapi bila check semedang je negative, aku risaula. Bila check positive tu, lega betul hati aku. And no, aku masih tak pergi terus jumpa O&G, walaupun ada orang nasihatkan pergi dapatkan injection kuatkan rahim, tapi dah nama degil, degil jugakla kan? Kali ni memang aku tak hebohkan, cuma bagitau mak ayah aku and encik suami bagitau mak ayah dia. Aku bagitau closest friends je (geng Sri Aman), sebab kitaorang ada projek, so kang tak bagitau kang, katanya aku pemalas tak nak tolong nanti..heheh. Budak-budak opis pun tak tau.



Yang kelakarnya, punyalah taknak bagitau adik beradik aku, tapi terkantoi plak ngan adik ipar aku. Puncanya aku pergi letak Anmum Materna kat dapur, so masa dia datang, aku terlupalah nak sorokkan. Yang adik ipar aku plak, surelah boleh bajet (bukan "baget" ye..) tu aku punya. Takkanlah mak aku plak nak minum Anmum kan? (eee...simpang malaikat aku ada adik kecik lagik...)



Pregnancy kali ni pun, aku mengalami sedikit je morning sickness. Muntah ala lite-lite gitu, tapi yang terasanya, balik dari kerja memang dah letih gila la, memang kol 8.30 malam tu aku dah beradu la. Masa ni jugak aku dah memang jaga betul food intake aku. In fact dari aku berurut first tu aku dah mula stop amik watermelon, air tebu, air kelapa, rebung and air ais. Nescafe tu, bila confirm pregnant je aku terus stop. Cuma aku still buat kerja-kerja rumah, drive ke opis di Putrajaya, jalan-jalan macam biasa and sempat jugak aku outstation masa 7 minggu 6 hari.



Nak dijadikan cerita, aku terpaksa jugak pergi outstation dalam masa terdekat ni. Aku saja request yang paling dekat dalam list, iaitu Melaka ngan Johor and sebagai precaution, aku nak dapatkan advise dari doktor, sebab tanya encik suami, dia kata takpelah, dah kerja, pergi jelah. Aku STILL pergi ke klinik Mediviron Bangsar tu (sebab tu je the nearest clinic that I know ada ultrasound), again to do ultrasound and get doctor's advise whether aku boleh travel ke tak. Masa pergi tu aku dah inform yang this is my second pregnancy, first baby and stiiilllll doctor kata, "normallah kalau gugur first trimester ni...". Dahla taknak buat ultrasound, sebab katanya kecik, buat ultrasound memang tak nampak apa, sebarang ubat pun dia tak bagi. Kena charge RM10 je, nasihat pakar konon. So, terpaksalah teruskan jugak outstation tu.



Makanya 10-12 Mei 2010 tu aku pun pergilah jugak ke Melaka ngan Johor. Tahlah, aku rasa journey was okay, yerla, jalan highway je. Takdelah membahayakan sangat kutt, cuma memang travel dengan office car pejabat ini tak selesa macam travel guna office car pejabat lama aku. Dulu aku dilayan macam raja, beg driver tolong angkat. Nak berhenti makan kat rnr tu anytime je, tapi yang ni, semua kena angkat sendiri. Berhenti rnr pun untuk buang air je, sebab tau-tau driver dah tunggu dalam kereta. Aku plak, tak sedapla nak makan, so terpaksalah berlapar sedikit.



Tapi yang tak sedapnya, sehari selepas aku outstation and exactly cukup aku 8 minggu, the same thing repeat balik. Aku still ingat lagi, masa tu aku kat office, terasa nak ke toilet. Masuk-masuk je toilet, tengok panty, ada spotting lagi. Aku tak pikir apa dah...dalam hati aku, cuma terdetik, "Ya Allah, gugur lagi..."

Sambungan Miscarriage First Time

Nota:
Entry berkaitan miscarriage adalah lebih sebagai jurnal peribadi. Mungkin dapat dijadikan rujukan pada masa akan datang.

Nasihat aku kepada expecting mom, sekiranya kamu ada duit lebih, silalah ke hospital swasta atau klinik pakar wanita. Janganlah pegi-pegi klinik biasa yang cuma GP ni saja, sebab perkhidmatan memang tak memuaskan.

Ambil contoh aku niha, (sambungan entry yang ni) sebelum aku pergi Kursus PTK tu, aku dah noticed ada sedikit spotting di panty aku. And i did my own research, through website babycenter and buku What To Expect When You're Expecting tu. The answer is the same, iaitu normal kalau ada keluar sedikit bleeding tapi kebarangkalian nak gugur tu ada, and it's best to see a doctor to check on things. Hari Sabtu before kursus tu, sehari suntuk aku dengan encik suami cari klinik biasa yang ada service ultrasound dekat area PJ, TTDI, SS2, KJ (actually pergi klinik yang aku biasa pergi jelah...) tapi semua nan hado. Sehinggalah aku teringat klinik medicare ke mediviron tah nama dia kat Bangsar. So pergilah kat sana. niat aku satu je, kalau doctor bagi mc, aku memang sanggup kensel pergi kursus tu.

Bila turn aku jumpa doctor and dia buat scan, memang dia notice hanya ada karung sahaja. Bila aku kata aku dah nak masuk 8 weeks, dia macam nak bagi nasihat yang pregnancy aku ni maybe tak jadi, tapi cara dia bagi nasihat tu, ayat dia aku still ingat lagi sampai sekarang, "baby tu macam pokok, so maybe memula tu dia tumbuh tapi kadang-kadang tak cukup baja, dia boleh mati jugak.." Apakah? Samakan baby aku dengan pokok plak. And itu je katanya, tak bagi aku mc pun. Huh! So, bila tak bagi mc tu, aku continue la with the plan nak pergi kursus tu.

Doctor kat Bangi tu, Klinik Lita Alis, ada sedikit berbeza la, mungkin because she's a lady doctor. Masa aku jumpa, dia memang bagitau yang aku ni dah "threatened abortion" dah, tu pasal dia bagi mc, cumanya memikirkan aku dah hampir-hampir tamat kursus, and malas nak repeat, maka aku continue jelah.

Actually kebarangkalian gugur dalam 4 bulan pertama pregnancy tu adalah common. Kadang-kadang kandungan tu gugur sebab dia tak menjadi, kira satu cara body kita dispose tissue yang tak elok. Tapi kalau GP pun lebih prihatin dengan masalah kita, adalah lebih baik, ye tak?

Miscarriage First Time

First time aku sah mengandung, sangatlah gembiranya, macam dunia ini ana yang punya!! Yerla, aku nikah Mei 2009, Julai 2009 kutt aku dah sah pregnant and aku memang nak baby cepat. Dahla masa tu adik ipar aku jugak tengah mengandung twins, so macam rasa bestnya anak aku ada geng nanti. Heh. Masa tu aku tak fikir pun yang aku akan miscarriage. Maybe bila tiada keguguran dalam family aku, so aku pun take for granted benda tu.


Masa aku mengandung, istilah morning sickness tak wujud. Aku tak mengalami pun simptom-simptom orang mengandung - loya, muntah, fatigue, swollen breast...semua takde. Bila aku cerita kat orang, semua bagitau yang aku beruntung tak mabuk-mabuk. Rupanya lepas aku browse babycenter.com and buku "What To Expect, When You're Expecting", baru aku tau lagi kuat morning sickness kau, lagi tinggi kebarangkalian pregnancy kau akan berjaya.


Kesilapan pertama aku adalah aku tak jumpa specialist terus. Aku just pergi klinik yang biasa-biasa untuk buat urine test and bila dia kata memang aku pregnant, itu sajalah. Bila aku check dengan PPUM plak, dia kata the earliest aku boleh datang untuk buat antenatal examination ke hapatah is when I'm 4 mths pregnant. So sepanjang aku pregnant tu, takde specialist to advise me on the do's and dont's lah lebih kurangnya.


Kesilapan kedua ialah dah tahu pregnant, tapi tak jaga bebetul. Korang bayangkanlah, dalam pregnant yang baru 5-6 weeks tu, aku boleh lagi tengok midnight, pastu round uptown Setapak tu dari pukul 12 malam sampai 2-3 pagi. Maksudnya di sini, aku berjalan tu macam orang tak mengandung. Masa tu mak aku dah pesan, pregnancy awal lagi, rest lebih-lebih, tapi aku ni bodoh sombong. Kengkonon kalau kakak aku, adik ipar aku pregnant ok, meaning aku pun ok.


Kesilapan ketiga ialah aku tak stop kafein. Ok, walaupun masih tak 100% sure yang kafein boleh mempercepatkan keguguran, tapi doctor pun advise kena kurangkan. Dah aku ni, pagi wajib teh tarik/nes tarik, tengah hari nes ais, malam pun camtu jugak. Take ke dah berkoyan-koyan kafein tu namanya. Dahla tu, liat plak nak makan folic acid, celam celum orang tua-tua cakap - satu hari amik, esok lupa, lusa amik balik, camtuhla.


The final straw adalah apabila aku kena attend Kursus PTK untuk kenaikan pangkat dari 12 sampai 20 Ogos 2009. Masa kursus ni aku dah notice spotting sesikit tapi aku still buat derk je. Tapi bila spotting everyday and dah macam size 10sen tu, aku baru check klinik yang ada ultrasound. Masa ni hati aku dah 50-50, gugur ke tak. Masa buat ultrasound tu, doctor kata tak boleh detect heartbeat baby and tinggal kantung je. Kalau ikutkan aku masa tu dah almost 8 weeks, tapi kata doctor kalau ikut size kantung, macam baru 5 weeks. Meaning tidak berkembang or aku salah kira.


Doctor bagi aku mc 3 hari dengan pesanan keras - bed rest sahaja, bangun hanya untuk makan dan sembahyang!. Tapi memikirkan aku tengah kursus and kursus pun tinggal 3 hari (last day exam), aku malas nak mc. Lagipun aku rasa kalau kat rumah pun takdenye nak bedrest. Aku mana ada maid, tak masak kang, kebulur la aku. Natijahnya, 2 hari lepas tu, aku rasa severe cramp (macam senggugut period tu) and bleeding makin banyak. Habis je exam aku terus ke PPUM. Nak dijadikan cerita, time lebih kurang aku pregnant ni, Angah pun pregnant. Dan jugak masa dia gugur tu, dia cerita kene warded sebab doctor nak buat D&C. Maka aku ni sebelum ke PPUM, sempatlah mengemas beg mana tau kena warded jugak tapi alhamdulillah doctor tu kata tak payah D&C sebab semua kandungan (ye ke kandungan/) gugur habis. Yepp, 20 Ogos 2009. date aku miscarriage.


Masa doctor beritahu tu, aku macam sedikit tak berperasaan. Mungkin sebab aku dah expect atau mungkin sebab memang aku tak rasa aku pregnant. Dan terasa "padan muka kau", sebab tak menjaga pregnancy tu pun ye jugak. Bila aku tanya reason, katanya miscarriage dalam first trimester (0-12 weeks) adalah biasa sebab masa tu kromosom-kromosom baru nak bercantum dan kemungkinan jugak kromosom baby aku rosak. Makanya, badan akan automatik mereject barang tak elok, tu yang gugur tu.


Yerla, nak kata lelebih pun tak guna. Tapi memang dari gugur kali ini aku belajar banyak benda especially pasal diri aku.