Cerita Minggu Pertama Ramadhan 1432

Alhamdulillah, diam tak diam, dah selesai seminggu berpuasa. Sekejap je rasanya. Ni kalau zaman kekecik dulu, rasa LAAAMMBBBAAATTNYYYAAAA nak raya la kan? Dah tua-tua macam ni, rasa sayang pulak nak tinggalkan Ramadhan (sebab bila raya, bankrap kasik duit raya...upppss.. :p). Ramadhan tahun ni jugak terasa lebih nikmat beribadat berbanding tahun dulu-dulu, belajar melalui pengalaman, barangkali.


Aku baca orang hapdet menu hari2, terpegun aku, gigih betul diaorg. Last year ingat nak buat macam tu, tapi tak terdayanya aku!!! *sebenonye malas...* Sebab malas, aku cerita sekaligus jelah ikut minggu, senang sikit.


1. Selera berbuka encik suami masih macam dulu jugak, he prefers to berbuka with kuih-kuih and murtabak (a must!!), solat maghrib baru makan something yang heavy-heavy. So far sudah dua loyang agar-agar santan aku buat...licin!!!


2. Baru minggu pertama, dah kene tipu ngan penjual kat Bazaar Ramadhan. Kalau mahal tak sedap tu ok la lagi, ni mahal tapi basi!!! Kesian encik suami tak dapat makan nasi briyani kambing dia, share aku punya nasi ayam.


3. Dalam minggu ni jugak, baru sempat masak 3 kali je, ayam masak kicap, kurma kambing ngan sayur goreng. Apa nak buat, tak sihat. Dan cemerlang jugak, baru sehari buka di luar - Penang Village. Yang lelain, buka di rumah adik aku dan buka di rumah sendiri. Minggu pertama jugak dah selamat jemput kakak ipar berbuka di rumah.


4. Dah sekali melalu. Huhuhu..nasib baik hari Ahad, takdela letih sangat. Yang kelakarnya, patutnya turn encik suami kejutkan aku. Memang dia kejutkan, tapi nak bagitau yang dah tak boleh sahur, sebab dah dengar bunyi azan subuh. Hmm, bangun subuh jelah jawabnya..

1 comment:

Angah said...

tahun ni pun aku kurang masak. masak nasik je la hari2 haha..encik suami kata thn ni nak meround pasar ramadhan sbb thn lepas kan aku mak buyung tunggu meletop.

Semoga puasa ko penuh *wink*