Sambungan Miscarriage Second Time

Nota

Seperti yang aku dah inform awal-awal, entry miscarriage ni bukanlah nak raih simpati orang. Lebih kepada personal note aku, apa yang aku boleh dan tak boleh buat kalau aku diberikan kesempatan pregnant lagi, insyaallah.



Selepas je aku check panty and ada spotting, aku snap picture, yerla as a proof kan. Tapi tak kuasalah aku nak post kat sini gambar tu! Kebetulan ayah aku fetch aku hari tu, terus telefon ayah aku suruh dia amik cepat sebab nak singgah ke klinik Lita Alis Bangi tu (another clinic yang aku tau ada ultrasound and dekat ngan office). Sampai sana je, as usual doctor buat ultrasound and seperti yang diagak, dia kata tak nampak apa-apa except kantung. By right bila dah 8 weeks, kau boleh dengar heartbeat baby and nampak cam tadpole dalam kantung tu, tapi yang ni empty. Aku terus suruh doctor buat referral letter sebab aku nak ke PPUM untuk buat transvaginal plak.



Balik je rumah, aku ngan encik suami terus ke ER PPUM. Sebab masa tu dah malam, tu pun kena tunggu lama. Kali ni doctor check katanya memang dah gugur tapi dia tak keluar habis lagi. Bagi mc pun 2 hari je. Katanya after 2 days, dah keluar. Masa ni jugak setiap kali check kat PPUM dah tak main ultrasound biasa dah, tapi kena cara transvaginal, masukkan alat kat dalam vayjayjay, sebab nak tengok rahim bukak ke tak.



Rupanya nan hado!! Gugur kali ni lagi teruk dari first time. Dah la sakit memang macam senggugut! Aku rasa cam nak cabut alat sulit aku tu tinggalkan. Pregnancy aku pulak tak keluar-keluar, dia dok bleeding je, nak tunggu keluar seketul daging/isi/tissue tu yang lama. Sampai aku ada cakap ngan encik suami, nak makan nenas biar keluar sendiri. Nasib baik tak makan, takut luka plak nanti. PPUM plak, dibaginya mc setakat 2 hari je, so jenuh aku kena datang untuk check confirm bebetul gugur and nak sambung mc. Pastu, takde plak disuggestnya buat d&c. Hmmm...macam-macam doctor aku jumpa, termasuklah doktor perempuan kasar dalam entry ni.

Masa ni jugak aku ada tanya salah sorang doktor kat ER yang attend aku tu kenapa aku still gugur kali kedua ni. And biasalah, jawapan standard doktor, kalau gugur masa 1st trimester tu normal, kecuali gugur tiga kali berturut-turut baru dia buat further check up, maybe ada masalah dengan ibu atau bapa atau dua-dua. Aku tanya jugak pasal injection yang konon-konon boleh kuatkan rahim tu. Doktor tu cakap, personally dia tak advise, sebab benda tu quite expensive, lagipun kalau nak gugur, inject pun dia gugur jugak. Memanglah aku tau benda tu, tapi aku tetap rasa guilty sebab tak dapat buat apa-apa untuk elakkan gugur. :(


Akhirnya, dah masuk 10 hari aku mc (bukan berehat, tapi tahan sakit), barulah daging/isi/tisu tu keluar habis. Masa tu barulah aku rasa lega. And kali ni emotional aku memang dah macam roller coaster dah, nasib baik mak ayah aku ada. Kalau aku dengan encik suami je, dah gaduh besar agaknya! Satu hari aku boleh terima hakikat yang aku gugur second time, esoknya aku boleh nangis melalak sebab sedih gila and as usual la, "why me????". Lusanya, aku akan sangat pissed off dengan encik suami sebab he never shed a tear, so aku assume dia suka aku miscarriage, tapi of course la tak, kan? Dia kenalah appear strong for me, kalau dah dedua melalak, apa cerita?



Aku sampai dah cakap ngan encik suami, "kalau macam ni, aida tak nak pregnant lagilah, kalau pregnant gugur je..." Sebabnya aku sangat kecewa sebab pregnant kali ni memang aku dah jaga sehabis baik dah. And lepas gugur, aku terus minum nescafe balik, konon dah malas nak berpantang.



Gugur kali kedua jugaklah mengubah aku. Dulu aku assume, everything will be ok...tapi now, tak lagi. Bila dah dua kali gugur ni, aku dah less opitimis in life. Apa yang berlaku, aku expect benda buruk dulu berlaku, baru benda baik.



Walau apapun, aku tetap redha dengan ujian ni. And somehow, it makes us stronger, me and encik suami. Aku tetap berpegang bahawa ujian Allah datang pada hambaNya yang disayangi. So, in a way Allah sayangkan aku dan encik suami, cuma maybe masa untuk kami berbaby tu belum sesuai..

2 comments:

ZanaNordin said...

Dear
apa yang u alami
i pun alami and baru jer keguguran buat kali 3 nya dlm bulan puasa nie...
sebab2nya..sama mcam u
bila scan masa week 7 tu....kantung ada
tp hb baby takde...
until tunggu sampai week 10 pun still resultnya sama

kadang rasa kecewa gark
then insya allah, next month i buat ujian darah utk tahu apa sebab utama...
coz' doc ckp maybe b'coz of my darah...

wallahualam.

Aida Manap said...

Zana, sorry to hear that. I understand how u feel. insyaallah, i doakan masa buat ujian darah tu doctor dpt detect ways to prevent another miscarriage.

Will pray for you and ur little bubsy :)