Miscarriage Second Time

Selepas miscarriage 1st time, agak lambatlah jugak aku amik langkah-langkah nak mengandung balik. Maybe masa tu take for granted sebab belum setahun kahwin, so sabar-sabar jelah dulu kan? Sehinggalah aku dengar kebaikan berurut, seperti yang aku dah cerita dalam entry ni, barulah aku start nak rasa pregnant again.



And alhamdulillah, my prayers were answered. Aku confirm pregnant masa 22 April 2010, kalau tak silap aku la. Itupun risau sebab memang period aku dah lewat almost 5 hari. Kan ke period aku ni regular, tapi bila check semedang je negative, aku risaula. Bila check positive tu, lega betul hati aku. And no, aku masih tak pergi terus jumpa O&G, walaupun ada orang nasihatkan pergi dapatkan injection kuatkan rahim, tapi dah nama degil, degil jugakla kan? Kali ni memang aku tak hebohkan, cuma bagitau mak ayah aku and encik suami bagitau mak ayah dia. Aku bagitau closest friends je (geng Sri Aman), sebab kitaorang ada projek, so kang tak bagitau kang, katanya aku pemalas tak nak tolong nanti..heheh. Budak-budak opis pun tak tau.



Yang kelakarnya, punyalah taknak bagitau adik beradik aku, tapi terkantoi plak ngan adik ipar aku. Puncanya aku pergi letak Anmum Materna kat dapur, so masa dia datang, aku terlupalah nak sorokkan. Yang adik ipar aku plak, surelah boleh bajet (bukan "baget" ye..) tu aku punya. Takkanlah mak aku plak nak minum Anmum kan? (eee...simpang malaikat aku ada adik kecik lagik...)



Pregnancy kali ni pun, aku mengalami sedikit je morning sickness. Muntah ala lite-lite gitu, tapi yang terasanya, balik dari kerja memang dah letih gila la, memang kol 8.30 malam tu aku dah beradu la. Masa ni jugak aku dah memang jaga betul food intake aku. In fact dari aku berurut first tu aku dah mula stop amik watermelon, air tebu, air kelapa, rebung and air ais. Nescafe tu, bila confirm pregnant je aku terus stop. Cuma aku still buat kerja-kerja rumah, drive ke opis di Putrajaya, jalan-jalan macam biasa and sempat jugak aku outstation masa 7 minggu 6 hari.



Nak dijadikan cerita, aku terpaksa jugak pergi outstation dalam masa terdekat ni. Aku saja request yang paling dekat dalam list, iaitu Melaka ngan Johor and sebagai precaution, aku nak dapatkan advise dari doktor, sebab tanya encik suami, dia kata takpelah, dah kerja, pergi jelah. Aku STILL pergi ke klinik Mediviron Bangsar tu (sebab tu je the nearest clinic that I know ada ultrasound), again to do ultrasound and get doctor's advise whether aku boleh travel ke tak. Masa pergi tu aku dah inform yang this is my second pregnancy, first baby and stiiilllll doctor kata, "normallah kalau gugur first trimester ni...". Dahla taknak buat ultrasound, sebab katanya kecik, buat ultrasound memang tak nampak apa, sebarang ubat pun dia tak bagi. Kena charge RM10 je, nasihat pakar konon. So, terpaksalah teruskan jugak outstation tu.



Makanya 10-12 Mei 2010 tu aku pun pergilah jugak ke Melaka ngan Johor. Tahlah, aku rasa journey was okay, yerla, jalan highway je. Takdelah membahayakan sangat kutt, cuma memang travel dengan office car pejabat ini tak selesa macam travel guna office car pejabat lama aku. Dulu aku dilayan macam raja, beg driver tolong angkat. Nak berhenti makan kat rnr tu anytime je, tapi yang ni, semua kena angkat sendiri. Berhenti rnr pun untuk buang air je, sebab tau-tau driver dah tunggu dalam kereta. Aku plak, tak sedapla nak makan, so terpaksalah berlapar sedikit.



Tapi yang tak sedapnya, sehari selepas aku outstation and exactly cukup aku 8 minggu, the same thing repeat balik. Aku still ingat lagi, masa tu aku kat office, terasa nak ke toilet. Masuk-masuk je toilet, tengok panty, ada spotting lagi. Aku tak pikir apa dah...dalam hati aku, cuma terdetik, "Ya Allah, gugur lagi..."

No comments: