Mari Kita Memakai (Wear) Our Baby!!!

Aku start dengar babywearing ni masa attend kelas penyusuan kat Susuibu. Masa tu diselitkan sedikit cerita pasal babywearing, tapi I don't give full attention sebab dok concentrate with breastfeeding info.

Tapi selepas Encik Anak keluar, masa aku join group Kumpulan Ibu Menyusukan (KIM), adalah mention pasal babywearing ni, so I did my own research and sememangnya babywearing (mengendong bayi) sangatlah bagus for mother and baby bonding. Aku suka konsep di mana kita masih boleh buat kerja-kerja harian or keluar shopping dan anak kita selamat dalam pelukan kita (ecewah!).

Actually ada banyak cara nak babywearing - sling, SSC (soft structure carrier) and wrap kalau tak silap. Sebenarnya yang dah ready made memang dah ada, macam Pureen, Sweet Cherry, tapi aku tak yakin dengan carrier diaorang (waaupun aku ada dua turun temurun punya) so aku pun bertanyalah pada jumpsacbaby and the owner recommend me SSC. Wallah, terus jatuh chenta!!!


Kat Tesco Damansara. Encik Anak dah 10 mths
Baby wearing di rumah. Encik Anak refuse to sleep tapi bila duduk dalam SSC ni, tak sampai 20 mins dia dah dozed off..

Encik Anak dah setahun. Di Bukit Tinggi. Tak kuasa nak bawak stroller bagai, maka babywearing la kita..

No comments: