Moo Goo.. I HEART YOU!!

Eczema is a word which I always hear but I never really understand what does it mean. Aku cuma tau ianya macam allergy. Until Encik Anak was diagnosed with mild eczema. 

Rupanya sebab sebelah Encik Suami ada family history of asthma, that's why Encik Anak ada mild eczema. Hmm..

Mari cerita secara bergambar..


Gambar kiri : Encik Anak masih dalam pantang. Muka habis merah-merah, kalau ikut orang tua, ruam susu. Brought him to see paed, masa tu diagnose with mild eczema and was given a cream (aku lupa nama). Bila pakai, terus baik, tapi yang tak bestnya kulit Encik Anak ada kesan hakisan. Terus stop pakai. As usual, mintak bantuan Pakcik Goog, rupanya cream macam tu ada steroid, sangat hazardous for baby! Pakcik Goog bagitau, Moo Goo bagus. Tapi Ya Allah, harga mahal! Takpe, aku lebih sayang anak aku, duit boleh dicari. Maka telah membeli starter pack Moo Goo. Alah membeli menang memakai la bak kata orang tua-tua.

Gambar tengah : Natural parenting diteruskan. Aku try jugak petua mak bagi. Tepung ubi disangai (goreng tanpa minyak), pastu dibuat macam bedak. Tepek-tepek je. Alhamdulillah, pakai 3-4 hari, merah dah kurang dah kat pipi.

Gambar kanan : Encik Anak setahun. Muka dah handsome. Kulit muka pun dah licin. Alhamdulillah, lepas the episode yang belah kiri tu, selepas ditenyeh dengan tepung ubi dan Moo Goo, terus tak naik dah ruam susu kat muka Encik Anak.

Kesimpulannya, tak semua yang doctor prescribe tu bagus ye. Sila buat research tapi keputusan tetap di tangan anda as parents.

No comments: