Jerawat dan Aku...Tak Dapat Dipisahkan

Saya ni ada masalah jerawat. Tapi bukanlah jerawat batu, more like acne yang kekecik tu. Tapi muka sangat terasa comot, rasa cam tak bersih je sebab muka penuh acne. Awal-awal dulu, memacam produk la aku try, AG2000, pastu Sendayu Tinggi, tah apa-apa lagikla. Try plak yang sedia dijual kat Watson's tu, Pond's la, Simple la. Pun sama. Tiada kesan pun sehingga aku dah menyampah dan ambik keputusan pergi jumpa pakar kulit - Klinik Pakar Kulit Dr. Md Noh.

Doktor ni sangat bagus, tetapi bayaran ubat dia pun "sangat bagus!!!" Aku spent almost RM250 each time aku datang untuk treatment, which is almost every month. Tapi sama jugak, dari try produk yang tidak berkesan tu, baik try yang boleh pakai punya kan?

First time jumpa Dr. Md. Noh, dia buat skin analysis and memang katanya skin oil gland aku nih terlebih aktif, that's why muka selalu berminyak. Dia suggest aku ambik ubat Roaccutane memang khas untuk kawal masalah kulit terlebih berminyak ni. Roaccutane ini amatlah dikawal sebab dia mendatangkan banyak side effect, kalau you are using it, kamu yang kena datang untuk jumpa doktor sendiri to collect the meds, tak boleh pakai orang tengah. Di antara side effect yang sangat tak elok dengan Roaccutane ni, dia boleh menyebabkan birth defect.

Memang kesan ubat ni sungguh mujarab, sebab baru 2 bulan pakai, orang semua dah notice yang muka aku memang kurang berminyak and yang paling penting sudah tiada jerawat!! Berbaloi aku bayar mahal..Walaupun ubat ni bagus tapi 3 bulan before aku kahwin memang dah stop dah ubat ni, pun advise by Dr. Md Noh jugak.

And now bila dah dekat setahun tak makan ubat ni, jerawat aku makin naik balik. Eeeeee, sangat bengang ok? Yelah sebab dia sampai rambut pun terus rasa berminyak. Lepas ni kenalah pulak mengadap Dr. Md. Noh balik sebab tak larat dah nak try macam-macam produk kat counter tu.

Hai, nak buat macam mana, nak cantik punya pasal. Ke ada yang nak bagi petua orang tua-tua plak?

7 comments:

Angah said...

Aku plak masalah jerawat belakang badan. menyampah la huhuhu..jenis yg org panggil jerawat nasi tu.

Ada orang kata cuci muka ngan limau nipis tu, gosok2 kat muka bg hilang minyak. Never try it though..

aishah mokhtar said...

dah try Proactive?

Jijie Armidza said...

kat mane klinik dr md noh ini? nk p jugak!!!

Aida Manap said...

angah - i have that too...itu yg bila makan roaccutane tu clear semua. bila stop, naik balik..huhuhu..limau nipis? adehhh baru imagine je dah terasa kepedihannya..

aishah - proactive ek? nanti i try jugak...:)

karad - klinik dr md noh ni dekat jalan tar, dekat ngan kamdar besar. ada kedai nama umang-umang. dia dekat situ la.. :)

lyn said...

eh i used proactive & miraculously, it worked.

Aida Manap said...

ye ke hazirah? okla..nak try jugak la nanti..:)

lyn said...

yup. but i dont use it everyday, coz it does dry up your skin.

at night i use vit-c serum