Service tak baguslah, Nando's....

Korang baca tiga-tiga incident ni dan nilai sendiri, berbaloi ke bayar mahal untuk dapat service macam nih?


Incident 1 - location : Nando's One Utama
Few years ago, aku ngan family aku dine in kat sana. Memanglah kitaorang sampai dah lambat, dalam kol 8.45 malam tu, tapi kedai masih bukak, so kitaorang tak salah la kan? Datang waitress untuk ambik order, budak Melayu. Muka tak senyum langsung! The whole family ordered 1/4 chicken except me, aku order kebab. Dalam 20 minutes, semua food sudah sampai except mine. Minah tu adalah dalam 5-6 kali lalu kat meja kitaorang, never mention anything. Sehinggalah family aku dah abih makan, kebab aku tak sampai-sampai, aku pun tanyalah minah tu, "where's my kebab?" Muka dia ni masam lagi, pergi check kat kitchen. Tak sampai 5 minute, senyum sikit, terus bagitau kat aku, "Miss, kebab dah habis la, would you like to order anything as a replacement?" Huh, mestilah taknak, tapi merah-merahla telinga dia kena tarbiah ngan aku.

Incident 2 - location : Nando's Mid Valley
Seperti yang aku dah citer kat entry ni, masa makan kat Nando's pun ada incident, tapi bukan terjadinya kat aku, cuma kat customer dekat meja sebelah kitaorang, but still, aku rasa, kalau kena kat aku, aku pun angin. Kakak tu panggil sorang waitress untuk buat complaint (waitress yang datang tu Melayu bertudung) and kakak tu cakap very polite. She informed the staff to change the soup yang baru dihantar sebab dia notice the bowl ada crack. Minah waitress tu boleh balas kerek plak, "Bukan saya yang serve akak tadi kan?". Apa lagi, kakak tu pun teruslah sound, dia kata dia bukan nak buat isu besar, dia cuma nak mintak tukar mangkuk soup tu aje, lagipun bukan dia kenal siapa yang serve dia, itupun nak berkira ke? Yang minah tu, lepas kena sound, dah la tak ambik any action, terus blah panggil waitress lain handle customer tu.

Incident 3 - location : Nando's Mid Valley
Happened to my brother. Food yang dia order dah sampai, tapi dia laki bini tak sentuh apa pun lagi sebab sibuk uruskan si kembar dalam trolley Mc Laren tuha. Tetiba datang sorang waiter, dahlah tak tanya apa-apa, tak cakap apa-apa, terus ambik sauce kat atas meja adik aku tu and bagi kat orang lain padahal ada je lagi meja yang dah abih makan and belum clear. Adik aku soundlah kat one of the waiter tu, "Kalau nak amik sauce pun tunggulah saya abih melantak. Ini ayam pun tak sentuh, dah bawak lari sauce tu pegi mana? " Padan muka kau!!!

Notice tak aku mention Nando's Mid Valley twice and kenapa aku cerita detail pasal siapa staff tu sebab aku rasa if your food is extra delicious, tapi kalau you tak train your staffs properly, memang lari orang! Dahla kamu tu dalam business yang bagi food service kat orang, tolong make sure staffs yang dipilih tu bebetul minat nak kerja fast food and plasant enough to meet with client!

And to adik-adik waiter and waitress, aku tahu korang kerja tu sementara tunggu result SPM, nak tunggu masuk IPTA/IPTS, nak tunggu semester baru bukak, tapi kalau orang dah bagi kerja, kerja la bebetul. Jangan ingat kamu tu dah cukup terer, kutt orang yang datang makan tu lagi plak ada label Dr. or Prof, kamu tau ke? Tak salah kalau jaga hati pelanggan selalu, lainlah pelanggan tu bermasalah.

Yer, aku berhak membebel sebab aku pernah merasa kerja kat Mc. Donalds and aku tau macam mana kerja layan orang ni. And aku berhak marah sebab aku yang keluarkan duit untuk bayar makanan ni. Mahal, tapi service tak seberapa, macam mana?

3 comments:

Angah said...

setujuuuuu.. kalau makanan sedap service macam taik aku rela tak pegi.

Lagi satu aku bebetul pantang kalau jenis serve plate main hempas. Pernah sekali aku kena kat nando's Subang parade. Memula letak pinggan hempas, pastu hantar air pun hempas. Jadi aku panggil manager dia dan sekolahkan sikit. Aku rasa lepas tu mesti manager tui hempas pinggan kat muka staff dia kot.

Anonymous said...

akak,

servis nando's kat alamanda bagus sgt. very friendly. hari tu penah order mintak cepat pasal cuma ada 15 minit utk makan. by 5 minit, 1/4 chicken and sup siap. very efficient and accommodating.

really recommend there.

shahidah

Aida Manap said...

angah - memang patut pun buat mcm tu, tarbiahkan sikit diaorg. tu sbb bebudak baru abih spm la yg keje tu...
adik - yepp, some nando's, service dia still ok, macam Jaya One, but other outlets, mmg tak blh diharap langsung!!