Psychic in the Making

Do you guys know that actually our brain is inextricably interconnected with one another? Maksudnya, everyday otak kita ni exchange data sesama sendiri cuma kita je tak tau.

Pernah tak korang rasa macam terdetik nak prepare something yang bos tak pernah minta, lepas tu bila jumpa bos, alih-alih dia minta benda tu? And korang rasa, "Wow, aku psychic!!"Actually no. That is because memang otak kita ni exchange data cuma we as normal human being je tak notice or we don't know how to tune our mind to find the data.

That is what I learned today. On understanding rules of the mind. Dengan belajar benda ni, kita boleh latih diri kita to achieve excellence mindset. Err, aku sempat belajar 3 je, tapi rasanya ada banyak lagi. 3 ni pun kalau dipraktikkan sangat berkesan ok.

Rule #1 What is Expected is highly likely to materialize
Kesilapan kita ni, kadang-kadang kita tak tahu nak expect apa, jadi lain yang kita expectkan, lain yang dapat. Contohnya, zaman belajar dulu, kalau lecturer tanya soalan masing-masing dah tunduk. Pastu masing-masing dalam otak dok chant, "Janganlah pilih aku, janganlah pilih aku..." mesti lecturer pilih korang punya!!! Perasan tak? Jadi sepatutnya, we should think only positive thoughts, contohnya, "Harap-harap hari ni semua ok la bagi aku..." insyaallah, semua akan ok. Lagipun dalam Islam pun dah cakap, kata-kata itu satu doa kan? So, lepas ni berhati-hatila apa yang korang fikirkan.

Rule #2 The mind cannot hold opposing ideas at the same time
Haaa, yang nih biasalah, sangat dikaitkan dengan PHD. Tak boleh tengok orang senang, mesti Perasaan Hasad Dengki tu timbul. Contohnya, korang dok fikir, "Biarlah bos aku suka aku, janganlah dia suka kat si polan A, si polan B.." memanglah otak korang jadik cramp. Sekejap positive, sekejap negative. Jadi, either korang fikir, "Biarlah bos aku suka aku," or "Biarlah bos aku suka semua orang," barulah positive vibes tu timbul.

Rule #3 When two or more Minds focus on the same idea, the idea manifests more easily
Ni banyak dikaitkan dengan daya kepimpinan, maksudnya kalau bos tu berjaya lead anak buah dia untuk sama-sama fikir yang idea dia boleh dilaksanakan, maka akan berjayalah sebab lebih dari sorang yang tune otak dia. Tapi kalau ramai-ramai fikir nak jalankan idea dia dengan niat nak mengkondemkan orang, pun tak jadi jugak. Sebab tu, orang kata masa exam doa mak ayah supaya anak dia berjaya tu lagi mustajab.

See, sebenarnya science pun dah ajar, kena selalu berfikir baik kat orang, jaga cakap, jaga pemikiran, barulah berjaya. Not just dalam agama je. Hmm, patutlah scientist tu semua pendiam ye, aku ingat berfikir banyak. Rupanya pasal nak jaga cakap, nak jaga thoughts diaorang. Interesting kan?

Penutup: Sori tajuk tak sama ngan isi kandungan. Heh

No comments: