I Heart SM(P) Sri Aman, PJ

Wohoooo...tak ku sangka my Alma Mater, SM(P) Sri Aman, Petaling Jaya masuk list the 20 top schools in Malaysia beb!!!!

Okla, to tell you the truth, reason aku masuk sekolah ni pun bukanlah sebab aku nih terer sangat. Yerla, setakat UPSR pun dapat 3A, 1B, aku rasa ada orang lebih terer la dari aku kan? Aku dapat masuk sekolah Sri Aman ni pun sebab PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) Petaling dah tetapkan bahawa penempatan sekolah adalah berdasarkan lokasi sekolah dengan rumah pelajar. Maka sebab rumah aku dekat dengan Sri Aman, di situlah aku meneruskan study aku sampai Tingkatan 5.


Picture courtesy of Sri Aman's Website


Memang zaman aku di Sri Aman, aku rasa sekolah nih very much different from other schools. Mengumpat-ngumpat pun tapi lepas keluar dari sekolah and tempuh the real life, baru tahu pendidikan yang dikutip kat Sri Aman tu memang susah nak dapat kat tempat lain. Antara pendidikan sivik yang aku still ingat/kutip dari Sri Aman:

(i) Kalau takde tong sampah nearby, simpan sampah dalam poket baju and only throw away the rubbish at the nearest dustbin---> sangat terkesan, aku masih amalkan benda nih sampai sekarang.

(ii) Sekolah adalah tempat belajar, maka keseragaman adalah penting. Hanya boleh pakai getah rambut, klip rambut and other hair accesories yang kaler dia cuma biru, hitam atau putih ---> sangat betul!!! Sekolah bukan nak melawa. Rimas aku tengok bebudak sekolah pakai hair accesories yang terlebih bling-bling ni.

(iii) Again, untuk keseragaman. Socks and seluar panjang sukan kena pakai yang dijual khas kat Koperasi Sekolah je. Yang ada logo sekolah ---> aku rasa yang nih sekolah aku pioneer. Sekarang nih baru menjangkit ngan sekolah-sekolah lain.

(iv) Setiap kelas ada meja kantin and toilet sendiri. Jadi tanggungjawab sudent kelas tu untuk jaga kebersihan meja kantin and toilet kelas dia ---> yeepppp, mengajar bebudak dia untuk jadi lebih displin and jaga kebersihan.

And I am very thankful aku bersekolah kat Sri Aman nih aku rasa kalau aku masuk sekolah lain, English aku lagi la lintang pukang. And yang paling aku ingat, everytime I went for an interview, when I told them that I was from SM(P) Sri Aman, automatically the interviewer akan comment, "that is a good school!!!" Kembang kuncup hidung aku walaupun aku tak masuk sekolah asrama penuh.

And to conclude, aku rasa kalau sekolah tu bagus, cikgu dia sincere mengajar, tak payah pergi tuition pun student dia dah cemerlang. And yes, aku tak enrol for tuition pun untuk SPM aku but I still manage to score good grades for my SPM.

4 comments:

lyn said...

BETUL! but my boys are taught all those things even at prep. so i am a bit jeles......

Aida Manap said...

kan?? kita kat mesia nih lambat betul...

Ijan said...

Best.by the way kat mana nak google list 20 top schools tu?

Aida Manap said...

Ijan, u can try either kat website kementerian pelajaran or try kat utusan online.. :)