-Pening Tak Boleh Tahan, Adehhh-

Last day of 2009, aku saja ambik cuti. Habiskan peruntukan cuti dan konon-kononnya nak settlekan personal things, pegi bank bukak accountla, kemas bilik and rumah la, update blog la...tapi as usual, itu semua angan-angan. Makan tengah hari ngan mak ayah pun dah pukul 3 petang, nak ke bank apanya dah cenggitu, kan?

Note : bila aku cuti, aku memang malas nak drive and akan mengharapkan belas ihsan encik suami/Pak Manap untuk drive ke mana-mana. Tapi hari tu encik suami tak cuti. Pak Manap plak dah bikin hal sendiri, so KIV la nak bukak akaun bank.

Plan ngan encik suami plak, nak ke Cherating aritu jugak. Bertolak dalam pukul 9 malam cenggitu la. Masa keluar ngan mak ayah tu memang aku dah rasa pening, tapi aku tak ambik panadol sebab takut di dalam perut ada isi..ehemm..so, tahan ajerla. Aku siap ambik pesanan encik suami lagi nak masak apa malam tu, sempat dipesannya masak ayam masak merah. Masa shopping barang2 masak kat Carrefour Mid Valley tu aku still tahan lagi tapi by the time sampai rumah (pukul 6 petang masa tu) memang aku tak tahan, baring terus tidur.

Selalunya pening kepala aku ni, lepas baring and tidur dalam sejam dua dia ok. Yang ni, bila aku terjaga memula ok, tapi lepas tu terus sakit bertambah teruk. Aku tak tahan, terus ambik panadol actifast, bukannya makin elok, makin teruk! By the time encik suami sampai rumah, kondisi aku memang dah worse. Aku bukan setakat pening kepala, rasa badan seram sejuk, peluh sejuk mencurah-curah keluar. Muntah plak adalah dekat 3 kali. Aku kena breath guna mulut, and terus lie down kejung aje, tak pusing-pusing sebab kalau pusing, lagi pening. Adalah dekat 3 jam aku macam tu. Yang aku sedar, encik suami tanya nak makan apa sebab dia nak tapau lepas tu dia ambik temperature aku.

Sedar-sedar je dah pukul 10 malam, baru rasa ok sikit. Badan still lemah tapi dah tak pening. Terus encik suami tarik paksa aku gi klinik. Doktor diagnose, maybe perut aku masuk angin, luckily tak demam and blood pressure normal. Kalau tidak, plan nak ke Cherating pun cancelled. And nope, aku tak pregnant. *Sedeh*

Anyway, masa ni barulah terasa kalau betul-betul pregnant camane la aku nak buat kalau everyday sakit macam ni. Aku nih dah la jenis makan ubat punya orang. Sakit sikit memang aku carik panadol, aku bukan macam sesetengah orang boleh tahan sakit takmo makan pain killer konon-kononnya.

Hopefully kalau aku dah pregnant, aku jarang kena sakit-sakit camni. Insyaallah.

2 comments:

lyn said...

my "mourning" sickness lasted sampai mid 2nd trimester. tapi i was warded for 3 days pasal dyhydrated and lost nearly 5kgs.... not fun being pregnant!

Aida Manap said...

hahaha...tuhla, cant imagine myself pregnant la..