-Bagus ke Kad Kredit Nih??-

Bila citer pasal credit card ni, mmg akan ada 2 dominan pandangan...satu puak akan kata kad kredit nih penting, and satu puak akan kata tak bagus, don't ever use credit card...

Kalau korang tanya pendapat saya plak, saya akan setuju dengan kedua-duanya..mmg credit card nih ada pro and con nyer, tp kalau kene gayanya, ia mmg akan memberikan faedah pada pengguna..

Bg officer tak kirala private or govt yg selalu travel/outstation, plastic money is a must..yerla, takkan la korang nak bayar hotel pakai cash plak...selalu hotel, dia akan mintak deposit in advance..mmg la dia akan pulangkan balik the deposit, tp itu bila kita nak check out....kalau dah nak balik baru ada cash, baik tak payah kan? so, normally officer yg selalu travel ni akan guna card tu untuk swipe bayar deposit hotel..pastu bila nak check out, suka ati korangla nak bayar cash ke nak swipe ke..

Lagi satu, kalau korang mmg jenis yg disiplin gila...pakai card nih blh dpt point byk...yerla, everytime spend guna card, korang dpt point...point tu diaccumulate pastu boleh tukar barang plak..so, selalunya org yg disiplin tu, dia bayar guna card, esoknya terus dia bayar balik card tu..sbb tu aku tulis org yg berdisiplin je blh buat bende nih...

Aku skang nih kira dah berdisiplin separuh la jugak...itupun setelah bape kali card aku dah potong and bayar habis dah..

So now, utk pastikan aku tak bankrap guna card ni, ada dua kaedah yang aku buat:

(i) aku akan bayar minimum saja every month..reason dia, bila byr minimum, aku akan ada lebih cash, so kurangla aku guna card...my mistake dulu, aku akan bayar max, konon nak kurangkan interest..tp tengah2 bulan sakit, cash takde..kene swipe balik..tu yg utang tak abih2 tu...

(ii) bila pegi shopping, card tu mmg sengaja akan ditinggalkan di rumah..jadi, takdela nak menggunakannya...kalau dulu, tak penah tinggal kat umah..hangkut gi memana, dalam ati je azam taknak guna..tp bila dah tgk brg cantik, lupa semua tu, swipe la jugak...tambah lagi hutang..

Jadi..bagi sesapa yg rasa nak guna card tu, dipersilakanla, tapi jgn reti pakai je...bayar pun kene reti2 jugak ye...

-with.lots.of.love-

No comments: