::Natrah - Satu Kisah Menyayat Hati::

Maria Bertha Hertogh, satu nama yang tidak dikenali tetapi cukup mendatangkan kesan yang mendalam dalam jiwa orang Muslim.

Tak kenal Maria Hertogh? Kalau disebut Natrah anak kepada Che Aminah Mohamad, ramai yang kenal.

Aku dah follow kisah Natrah nih masa aku sekolah rendah lagi. Masa tu cerita pasal Natrah diungkap dengan teliti dan kebenaran dicungkil oleh Datin Fatini Yaacob, dan dikeluarkan di Dewan Masyarakat since Februari - Mei 1989.

Semasa menonton teater Natrah, arahan Erma Fatima, aku dapat menyelami hati Natrah. Beliau merayu, meronta, memujuk supaya dibenarkan tinggal di Terengganu bersama Che Aminah dan Mansor Adabi, suami beliau yang baru dikahwini. Tetapi disebabkan tiada proper documentation, beliau diserahkan kepada keluarga kandungnya sendiri. Selepas itu, beliau terus menggunakan nama Maria dan terus menganut agama Kristian.

Natrah @ Maria dikatakan tidak bahagia semasa di Belanda. Disebabkan oleh tekanan perasaan yang dihadapinya dan beliau sentiasa teringatkan kejadian di Singapura. Kkasih beliau kepada Mansor Adabi tidak pernah padam walaupun beliau mempunyai keluarga sendiri. Dan akhirnya penderitaan itu tamat apabila beliau meninggal pada Julai 2009.
Natrah @ Maria Bertha Hertogh


Natrah bersama Mansor Adabi dan Che Aminah.
Gambar-gambar diambil dari Google.

Sesungguhnya kisah Natrah perlu dijadikan iktibar dan pedoman kepada kita. Silap langkah, silap percaturan, perkara yang sama akan berlaku pada kita. Wallahualam.

Oh, on lighter note, gambar semasa di Teater akan dipostkan kemudian. :D

4 comments:

Unknown said...

wahhh pegi tengok natrah ke???
ramai kata best tuhh

Aida Manap said...

yeppp..pegi tgk natrah sbb encik suami never been there, so biar dia rasa.
Penjiwaan watak maya karin sangat berkesan sampai akak pun dapat rasa apa yg natrah rasa..
Sangat sedih especially kamu dah rasa hidup as Muslim ntil you're 16 yrs old, tapi mati sebagai kafir semasa umr 72thn. Wallahualam

Mrs Imran said...

aida, i suka kisah natrah ni..mmg masa sekolah kecik2 dulu kecoh dalam paper semua kan. neway. since masa tu i kecik lagi tk berapa faham la. nnt u boleh email i or chat dgn i cerita sket kisah natrah ni. sajer malas nk google..rasa nk bermanja2 hahhaha

Aida Manap said...

:) no problem ainol.

I memang terhooked dengan Natrah ni since i read Datin Fatini's writing. Mmg touching. Lagi satu pasal Shasiah Fakeh...