::Dua Kali Lima Jugak::

Selfish..aku rasa semua orang ada perasaan ni, tak sikit, banyak, eh silap, tak banyak, sikit. Aku pun macam tu jugak. Selfish..

Napa aku kata aku selfish? Contoh-contoh adalah seperti di bawah

Contoh 1
Aku ajak encik suami makan luar. Aku dah siap, tapi dia belum siap. Sangat marah dan jengkel (eh, perkataan Kamus Dewan!!!) sebab sudah lapar, lalu telah tarik muka 14 depa. Tetiba teringat satu insiden, aku siap lambat tapi encik suami tak marah pun, sanggup tunggu lagi. Selfish kan?

Contoh 2
Masa tengah driving, adalah lepak di lane tengah sebab tak yah rushing-rushing. Tiba-tiba ada kereta kat belakang aku mencocok-cocok kereta aku bagi sign suruh laju, tapi aku dengan selambanya suruh dia potong kanan (dalam hati siap bebel, dah tau nak laju, potong kanan la...). Padahal, pagi tadi aku baru marah satu kereta tu sebab alasan yang sama (kali nih aku plak duduk belakang kereta tu dan cocok-cocok suruh dia laju..). Selfish kan?

Contoh 3
Sangat marah kalau aku tengah tengok cerita best, lepas tu ada orang datang dan sibuk tanya jalan cerita. Padahal sebelum tu, mak baru je tengok cerita tu, aku dah sibuk tanya ending dia macam mana. Selfish kan?

Contoh 4
Marah kat encik suami sebab dia kene outstation 2 hari tinggalkan aku sorang-sorang tapi aku dulu outstation dekat seminggu kat Ipoh, encik suami tak bising-bising pun.Selfish kan?

OK...cukup-cukupla contoh tu ye? Maka lepas ni kalau terasa tak puas hati dengan orang atau tetiba jengkel ngan orang, aku kene check balik. Adalah tak adil kalau aku marah orang buat sesuatu, tapi aku pun pernah buat perkara yang sama jugak...kan?

2 comments:

lyn said...

contoh 1
... hahaha selalu aku yg lambat pasal laki aku kalau keluar rumah, kipas lampu TV bukan nye dia nak check off ke on ke.... ku sgt la bengang!

Contoh 2
Aku tak pernah cucuk orang. aku pemandu berhemah. if speed limit kata 40/hour... akan ku bawak 40/hour la... pasal selalu ada
speed trap (byk kali speed trap depan rumah aku)

Contoh 3
urm..... aku if tak paham jalan cerita... aku tido je! :P

Contoh 4
tak pernah marah la... cuma, a bit sad pasal in a month hubby only home 1 week or 2 weeks je :( masa mula2 pindah sini a bit difficult for me pasal... kawan takde, then my boys pun still small... yet, grocery shopping semua i kena buat with the boys tagging along. terasa macam single mother..... BUT now, hazlan sudah tak outstation... yeay!

Aida Manap said...

hahahha...true..true...i think husband nih semua sama la..kalau keluar rumah TAK PERNAH nak check all the switches sudah off ke belum..and kalau kita suruh check switch kipas, dia off untuk kipas je padahal switch lampu pun sebelah tu...huh...