-Kan Dah Kojol-

Of all the pesticides yang selalu bertenggek kat umah, aku memang cukup anti dengan lalat berbanding lipas or tikus. Why? Sebab lipas tu at least dia besar, so kalau aku nampak, aku boleh pukul or spray lipas tu anytime. Lagipun dia bukannya nak terbang-terbang...Kalau tikus pun cenggitu. Umpan je dia ngan ikan kering, letak dalam trap dia, insyaallah selesai satu masalah.

Tapi kalau lalat...eee, dah la kotor, terbang-terbang, pastu memang muka tak tau malu. Kalau orang suruh blah, bukan dia nak blah.

Masa aku remaja dulu (ehem) aku memang tak reti nak pukul lalat, sebab dia terbang-terbang. So cara nak bunuh dia, aku akan spray, tapi kene marah la plak sebab spray tu kan racun. Kalau tersalah spray, masuk dalam food, dah tak boleh makan dah.

There's one day aku pegi umah Manda, she has this flies killer ke apa tah. Senang je, ko just switch on je, pastu badan dia menyala. Kira lalat akan attracted dengan lampu tu, jadi bila dia sampai kat lampu tu, zasss..kena karan. Rentungla jadinya lalat tu.

::bought this for RM49.90 kutt, kat Giant::

Tapi rasanya lalat kat PJ nih dah well educated, dia tak layan benda-benda mengarut nih, tak jalan la jugak tektik aku tu. So, aku terpaksa la guna tektik murahan yang dah bertahun-tahun wujud tapi aku tak pernah guna...diperkenalkan, PEMUKUL LALAT!!!!

::murah je aku beli RM5, kat pasar malam pun ada..::

Bila dah banyak kali prektis, aku dah expert dah nak memukul-mukul lalat ni.. tengok, kan dah kojol...

::padan muka ko lalat::

Kesimpulannya, tak semestinya kalau barang tu mahal and canggih lagi berkesan, kengkadang barang tu murah dan tradisional lagi efektif. Untuk lalat-lalat kat umah aku, tibalah giliran untuk anda kojol nanti....

No comments: