-Standby Mode ON-

Dulu aku selalu "tegur" mak aku kalau dia pakai handbag besar. Kalau korang tengok dalam bag dia tu, aku rasa lesung batu je takde kut. Yang lain-lain semua dia angkut, ketip kuku, gunting, ubat-ubat, emas berlian dia, buku bank, semua lengkap.

Aku selalu jugak cakap ngan mak aku,
Me : Mak, kenapa bawak banyak-banyak nih? Kang rebeh bahu tu kang..
Mak : Tuhla, ko tak tau, kang kalau nak guna dah ada, kene la selalu standby
Me : Takdenya sambil berjalan nak guna ketip kuku tu mak, kat umah pun boleh ketip..
Mak : Jangan cakap..masin mulut mak kang, kejap lagik sure ko mintak ketip kuku..

Memang masin mulut mak aku, sebab tu dia ada hypertension. Heh...takla, memang betul pun, selang 15 minit lepas tu aku mintak ketip kuku kat dia sebab kuku aku terkoyak.

Bila dah selalu aku didendangkan dengan perkataan be prepared nih, akhirnya aku pun dah terbiasa. Kalau nak outstation, memang ubat-ubat penuh beg, especially yang kat bawah nih..
-Wajib ada, pil chi kit, salonpas, panadol actifast, minyak yuyee ngan bonjela-

Pernah sekali aku outstation memang tak sempat nak bawak ubat-ubat, pastu sampai kat airport stok pun tak beli. Nak dijadikan cite, dekat hotel aku punyala pening kepala, terpaksa mintak housekeeping panadol. Tapi yang hangin tu, nama je 5 star hotel, aku mintak tolong belikan panadol, ko nak charge 15% tax pun charge la sebab aku tak tahan, dia boleh cakap apa,
"I'm sorry miss, we dont have panadol here...". Hampeh, aku ingat duduk hotel semua ada!!!

So, masa raya hari tu, aku pun stokkanla semua ubat-ubat nih sampai encik suami pun moskil, banyak sangat ubat. Anyway, tak sesia aku hangkut semua ubat nih sebab sampai kat umah encik suami, berguna jugak bonjela aku tu, and pil chi kit tu memang setiap tahun berjasa kat aku....

Thank you mak, sebab train anak mak yang sorang nih sentiasa standy mode ON.....

2 comments:

lyn said...

hahaha baru kau tau ek... :P

Aida Manap said...

ye...skang baru ku tahu..sbb skang aku plak yg bawak beg besar..apa2 barang si azwan tu plak aku kene simpan...BUT...dia la kene carry beg besar aku tu..hahahhhahah